U, de petitionaris
Algemeen met hashtag en logo's 900x600 def

Maak een einde aan intimidatie en geweld op de werkvloer

2.892 ondertekeningen

Iedereen moet zich veilig voelen op de werkvloer, ongeacht leeftijd, afkomst, gender of seksualiteit. Door #MeToo is er nu veel aandacht voor seksuele intimidatie. Terecht, veel werknemers – vrouwen én mannen – hebben hiermee te maken. Dit jaar heeft Nederland dé kans om dit aan te pakken.

Wij

Mensen die een einde willen aan geweld en intimidatie op de werkvloer

constateren dat:

• dat in NL 1 op de 3 vrouwen in aanraking komt met seksueel geweld op het werk

• dat wereldwijd 35% van alle vrouwen boven de 15 jaar te maken heeft met seksueel geweld

• dat landen in juni 2019 de kans hebben een internationaal bindend verdrag in werking te stellen om een einde te maken aan geweld en intimidatie op de werkvloer

• dat de Nederlandse overheid en werkgevers nog geen steun hebben uitgesproken voor dit verdrag

en verzoeken

• een einde te maken aan geweld en intimidatie op de werkvloer door het internationaal bindende verdrag van de Internationale Arbeidsorganisatie in 2019 te steunen.

• Nederland, steun net als vakbonden en veel EU-landen dit verdrag! #stopviolenceatwork!

Het antwoord

Nederland stemt voor het verdrag tegen geweld en intimidatie op het werk

Voor de petitie-overhandiging reageerde de minister al op de oproep van de vakbeweging. Daarna werd de bijdrage van Nederland aan de Internationale Arbeidsconferentie gepubliceerd. Daar zijn Kamervragen over gesteld aan de minister. Uiteindelijk heeft Nederland voor het verdrag tegen geweld en intimidatie op het werk gestemd. Dit heeft consequenties voor uiteindelijke wetgeving, maar geeft nu al houvast voor werkgevers en werknemers.

Bronnen:

EINDE ANTWOORD

REACTIE PETITIONARIS

Goed nieuws, jouw handtekening heeft bijgedragen aan het uitbannen van geweld en intimidatie op de werkvloer!

De ILO (International Labour Organization) heeft eind juni een nieuw verdrag tegen geweld en intimidatie op het werk aangenomen – gesteund door de Nederlandse regering. Dit is een grote stap om werknemers wereldwijd het recht te geven op een werkplek, vrij van geweld en intimidatie.

De Nederlandse steun was niet vanzelfsprekend. Dankzij jouw handtekening en de intensieve lobby van FNV en CNV werd het Ministerie van SZW uiteindelijk uitgesproken voorstander van het verdrag. Al waren daar Kamervragen en deze petitie voor nodig. Wij willen je ontzettend bedanken voor je bijdrage!

En nu?

Nu zullen vakbonden, werkgevers en overheden zich wereldwijd buigen over de ratificatie van het verdrag en hoe de nationale wet vervolgens moet worden aangepast. In Nederland zullen FNV en CNV dit gesprek voeren met het ministerie en de werkgevers.

Mondiaal FNV en CNV Internationaal steunen vakbonden internationaal om deze gesprekken met hun regering te kunnen voeren, net als zij dat succesvol deden bij de lobby voor het aannemen van dit verdrag.

De meeste verbeteringen zullen geleidelijk de werkvloer bereiken. Toch maakt het verdrag nu al een verschil, er is een nieuwe norm! Samen hebben wij een krachtig signaal gegeven: geweld & intimidatie op de werkvloer moeten uitgebannen. Iedereen heeft recht op een veilige werkplek.

Nogmaals dank voor je steun!

overhandiging

petitie-aanbieding op 4 juni 2019, verslagje van CNV op OneWorld

Huidige status

Deze petitie staat niet open om ondertekeningen te verzamelen.

Ontvanger:
Petitieloket:
Einddatum:
28-05-2019
Status:
Beantwoord
Petitionaris:
Kitty Jong, vicevoorzitter FNV & Arend van Wijngaarden, voorzitter CNV Internationaal
Organisatie:
FNV & CNV Internationaal
Website:

Ondertekeningen

Nederland stemt voor het verdrag tegen geweld en intimidatie op het werk

+Lees meer...

Bronnen:

EINDE ANTWOORD

REACTIE PETITIONARIS

En nu?

Nogmaals dank voor je steun!

overhandiging

petitie-aanbieding op 4 juni 2019, verslagje van CNV op OneWorld